VoTracer I/O


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This page explains functions for inporting and exporting images.



Load image

I-1) Menu > File > Load Volume Image (.tif, .sph, .vcat)
I-2) Menu > File > Load Slice Images (.dcm, .bmp)
I-3) Menu > File > Load 2nd channel (.tif, .sph)
I-4) Menu > File > Load 2nd channel (slices)(.dcm, .bmp)
I-5) Menu > File > Load 3rd channel (.tif, .sph)
I-6) Menu > File > Load 3rd channel (slices)(.dcm, .bmp)



Save and load mask data

>M-1) Menu > File > Load Mask Data (.vtmask2)
>M-2) Menu > File > Save Mask Data (.vtmask2)



Export Image

Ev-1) File > Export Volume > Export as 64bit multipage Tif (no tone mapping)
Ev-2) File > Export Volume > Export as 8bit multipage Tif (normalized by window level)
Ev-3) File > Export Volume > Export as Bmp slices (normalized by window level)



マスクエクスポート

Emr-1) File > Export Mask or Region > Export Mask as 8bit tif (.tif)
Emr-2) File > Export Mask or Region > Export one region as Obj (.obj)
Emr-3) File > Export Mask or Region > Export one region as Stl (.stl)
Ec-1) File > Export as VCAT file (.vcat)



z stack direction

2015/3/31以降は以下の実装です。

VoTracerは、bmp/dcm/(multipage)tifなどの入力画像を受け取ります。
これらは二次元のスライス画像群で、原点は左上(windowsの仕様)です。



画像データやマスクデータの読み込み後、VoTracerは以下のダイアログを表示します.
画像をスタックする方向を指定してください。



ダイアログ中の図の通り、三次元空間の原点は左上手前になります。
(ここは2015/3/31より前のVoTracerとは異なります。)
※読み込み時にDescending orderを選択した場合、その後画像やマスクをexportすると,z軸方向に反転したものが出力されます
※画像とマスクは同じスタック方向を指定する必要があります.



2015/3/31より前の実装は、下図のように三次元空間の原点を左下奥にとり、スライスを置くから手前にスタックしました。
2015/3/31より前の実装では、スタック方向の指定は出来ませんでした。


※また、三次元空間の原点を左下に置くために、内部的には画像をy軸方向に反転したデータを持っているなど、 コードもあまり綺麗ではありませんでした。今後は、上記の新しい実装をベースに開発を進めます。



Required RAM/VRAM on your computer

VoTracer requires large memory (RAM) on your computer.
For gray scale image, it requires about V * 12 Byte (V is the number of voxels).
e.g.) it requires 1.6GByte RAM for 512x512x512 volume image.

For color image, it requires about V * 22 Byte.
e.g.) it requires 2.9GByte RAM for 512x512x512 volume image.


VoTracer requires large memory (VRAM) on your graphics card.
For gray scale image, it requires V * 4 Byte (V is the number of voxels).
For gray scale image, it requires V * 6 Byte (V is the number of voxels).


Even I do my best to save the RAM, it requires still large…